Pagina principala / Noutăţi / Interviu cu Alexandru Ciuvaga, şeful Direcţiei Învăţământ, Tineret şi Sport Ungheni

Interviu cu Alexandru Ciuvaga, şeful Direcţiei Învăţământ, Tineret şi Sport Ungheni

17 iunie 2015

Domnule Ciuvaga, cum apreciaţi Dvs. realizarea reformei educaţiei incluzive la ora actuală în Ungheni şi care ar fi cele mai bune realizări în domeniu?

În raionul Ungheni, acest proces este în plină desfăşurare. Au fost lichidate două instituţii de învăţământ rezidenţial: Şcoala auxiliară din Sculeni şi Şcoala internat din or. Ungheni. Pot să afirm cu toată responsabilitatea că toţi copiii din instituţiile respective au fost incluşi în procesul educaţional în şcolile din localităţile lor de baştină, astfel că nici un copil nu a rămas în afara acestuia. Ceea ce ţine de pedagogi şi alţi angajaţi ai şcolilor menţionate, aceştia au beneficiat de alte locuri de muncă, sau indemnizaţii conform legislaţiei în vigoare.

Tot la capitolul realizări putem menţiona crearea Serviciului raional de asistenţă psihopedagogică (SAP) şi crearea, în cadrul şcolilor, a centrelor de resurse pentru educaţie incluzivă. În acelaşi timp, în toate instituţiile de învăţământ au fost instruite şi salarizate cadre didactice de sprijin, reieşind din necesităţile la zi. Prin intermediul SAP au fost evaluaţi toţi copiii cu cerinţe educaţionale speciale (CES), iar pentru cei din clasele absolvente au fost elaborate curricule individualizate şi vor susţine examenele de absolvire a treptei conform Planului Educaţional Individual pentru copii cu CES. De asemenea, a fost efectuată evaluarea copiilor cu CES în toate instituţiile preşcolare din raion, pentru a stabili necesităţile educaţionale ale copiilor şi sprijinul necesar din partea specialiştilor.

Mai aveţi şi alte activităţi pe care trebuie să le faceţi în această direcţie?

Desigur. Este necesar să creăm centre de resurse pentru educaţie incluzivă în restul şcolilor din raion şi să extindem crearea acestora în cadrul grădiniţelor. Totodată, trebuie să asigurăm cantitativ şi calitativ instituţiile de învăţământ cu cadre didactice de sprijin. O altă necesitate este şi procurarea unui mijloc de transport specializat pentru deplasarea la şcoală a copiilor cu dezabilităţi.

Cunoaştem că raionul Ungheni a fost selectat pentru un proiect de pilotare a educaţiei incluzive în învăţământul preşcolar. Puteţi să ne spuneţi mai multe despre acesta?

Într-adevăr, avem norocul să implementăm, împreună cu partenerii britanici, un astfel de proiect inovator pentru Republica Moldova. Este vorba despre Grădiniţa incluzivă “Guguţă” din or. Ungheni, care este frecventată şi de copii cu cerinţe educaţionale speciale. În cadrul proiectului se preconizează instruirea personalului în aplicarea diferitor metode de lucru cu aceşti copii. Beneficiari ai proiectului sunt 262 de copii, inclusiv şi cei cu cerinţe educaţionale speciale. Dar, se preconizează că proiectul va fi extins la nivel de raion, iar ulterior şi la nivel naţional.

Care dintre acţiunile realizate la Ungheni le-aţi putea recomanda colegilor, din alte raioane, în calitate de bune practici în domeniul educaţiei incluzive?

În primul rând, ar fi să se debaraseze de instituţiile rezidenţiale şi să utilizeze raţional spaţiile şi edificiile rămase neutilizate, creând centre educaţionale, centre de resurse, centre de tineret. În raionul Ungheni, spre exemplu, în sediile celor două şcoli internat care au fost închise, activează acum mai multe instituţii cu destinaţie educaţională: Şcoala sportivă raională, Centrul educaţional de creaţie a copiilor, Centrul de excelenţă, etc.

Rezultate bune pe acest segment poţi să obţii, dacă se pune accent pe calitatea cadrelor didactice de sprijin şi pe înzestrarea centrelor de resurse pentru educaţia incluzivă.

Realizările obţinute se datorează şi colaborării strânse cu Direcţia Asistenţă Socială şi Protecţie a Familiei şi cu ONG-urile din domeniu, dornice să ne ajute.

Proiectele care se referă la această ştire