Pagina principala / Noutăţi / „Programul pentru o învățare mai bună" în Republica Moldova: rezultate și perspective

„Programul pentru o învățare mai bună" în Republica Moldova: rezultate și perspective

26 ianuarie 2023

Rezultatele și lecțiile învățate după aplicarea, în cinci școli din capitală, a „Programului pentru o învățare mai bună" pentru sprijinirea elevilor în situații de criză, au fost discutate la un atelier de lucru cu participarea cadrelor didactice și manageriale din instituțiile de învățământ. Acest program a fost pilotat, în cele 5 școli, în lunile noiembrie – decembrie 2022.

Lamis Al Hasan, manager Programe Educaționale și de Tineret a Consiliului Norvegian pentru Refugiați, a remarcat necesitatea ajustării programului la contextul național și a subliniat importanța implementării acestuia în școlile din Moldova pentru a contribui la reducerea stresului și asigurarea bunăstării copiilor.

„Programul pentru o învățare mai bună" a venit în sprijinul școlii și a profesorilor în procesul de integrare a copiilor refugiați din Ucraina, a menționat dna Viorica Negrei, șef adjunct Direcția Generală Educație, Tineret și Sport, municipiul Chișinău. "Pilotarea a arătat ca acest program este necesar pentru toți copiii, inclusiv părinți și comunitatea de profesori, Moldova fiind afectată direct de criza refugiaților", a spus dna Negrei.

Cadrele didactice și manageriale, participante la atelier, au subliniat utilitatea programului în aplicarea în practică a abordării centrate pe copil, faptul că au însușit tehnici noi de comunicare, de scoatere a stresului, despre cum au descoperit lumea copiilor din altă perspectivă și și-au consolidat relațiile cu aceștia. Totodată, aceștia au venit și cu recomandări privind adaptarea programului și integrarea lui în sistemul educațional.

Evenimentul a fost desfășurat de AO "Parteneriate pentru fiecare copil" în cooperare cu Direcția Generală Educație, Tineret și Sport Chișinău și Ministerul Educației și Cercetării, în cadrul Proiectului ,,Îmbunătățirea bunăstării copiilor: Programul pentru învățare mai bună pentru instruirea profesioniștilor din educație", susținut financiar de Consiliul Norvegian pentru Refugiați.


Programul pentru o Învățare mai Bună (din engleză Better Learning Programme (BLP1) este un program de sprijin psihosocial care poate fi integrat în cadrul orelor de studiu pentru a-i ajuta pe elevi să depășească situațiile stresante. Acesta presupune o abordare holistică de sprijinire a recuperării copiilor în urma evenimentelor traumatizante trăite în timpul unor contexte de criză (conflicte, calamități naturale) sau a impactului deplasării, atât asupra comunităților strămutate, cât și asupra celor gazdă, prin îmbunătățirea condițiilor de învățare. Programul mobilizează rețeaua de sprijin a unui copil cu scopul de a restabili sentimentul de normalitate și speranță. BLP a fost dezvoltat de Universitatea Tromso din Norvegia și se implementează în 26 de țări, iar datele cercetărilor arată că participarea la program ajută copiii să își îmbunătățească capacitatea de a-și înțelege emoțiile, a le comunica și autoregla, astfel îmbunătățindu-și starea de bine la nivel mental și fizic.