Pagina principala / Noutăţi / 280 de cadre didactice vor beneficia de Programul de formare „Profesorii în contexte de criză – TiCC”

280 de cadre didactice vor beneficia de Programul de formare „Profesorii în contexte de criză – TiCC”

31 octombrie 2023

280 profesori, psihologi și manageri din școlile din municipiile Bălți și Chișinău își for forma noi abilități în predarea activă și de calitate elevilor în contexte de criză. Programul de formare „Profesorii în contexte de criză – TiCC” are drept scop asigurarea stării de bine a profesorilor și prevenirea arderii lor profesionale, astfel contribuind direct la asigurarea unui mediu sănătos, creativ și susținător pentru elevi în instituțiile de învățământ. Acest program este parte componentă a „Programului pentru învățare mai bună” /BLP/, lansat în Republica Moldova, în anul 2022, cu suportul Consiliului Norvegian pentru Refugiați /NRC/, ca răspuns la contextul de criză umanitară și a fluxului mare de copii refugiați.

Daniela Mămăligă, director AO ”Parteneriate pentru fiecare copil” a menționat că ”Programul TiCC conține o abordare bazată pe asigurarea stării de bine a profesorilor în mediu școlar, aspect crucial în educația copiilor, nu doar în contextele de criză legate de pandemie, crize umanitare, etc. Starea de bine a profesorului și cea a elevului sunt interconectate. Acestea nu pot evolua separat; ele se influențează reciproc. În cadrul instruirii, profesorii vor obține instrumente pentru gestionarea eficientă a volumului de muncă, a relațiilor din școală și pentru a aborda încărcătura emoțională. Vor explora tehnici de gestionare a stresului, învățând să se adapteze la un context relațional complex. Pe termen lung, aceste abilități vor contribui la transformarea procesului de învățare într-o experiență frumoasă pentru toți cei implicați”, a spus dna Mămăligă.

Reprezentant NRC, Eka Gvalia, Manager Regional al NRC Moldova și România:

Programul de instruire al Consiliului Norvegian pentru Refugiați (NRC) „Profesorii în Contexte de Criză” (TiCC) este un instrument util de fortificare a stării de bine, destinat cadrelor didactice în contextul fluxului de copii refugiați în școlile din Moldova și a ratei înalte de stres la care sunt supuși aceștia. Consiliul Norvegian pentru Refugiați (NRC) este o organizație umanitară independentă care ajută persoanele afectate de conflicte și strămutare. Din martie 2022, NRC oferă suport personaleor refugiate și membrilor comunității gazdă din Republica Moldova prin intermediul programelor sale de intervenție umanitară.

Obiectivul NRC în ceea ce privește răspunsul în domeniul Educației este de a se asigura că copiii și tinerii au acces la oportunități de învățare de calitate, iar profesorii dispun de programe și instrumente de consolidarea a capacității și fortificare a potențialului profesional. Lucrăm în strânsă colaborare cu copiii, tinerii, cadrele didactice, autoritățile și comunitățile pentru a asigura relevanța, durabilitatea, eficiența și amploarea programelor noastre de Educație.

Evenimentul este desfășurat în Proiectul ,,Asigurarea bunăstării copiilor în instituțiile de învățământ din Moldova", implementat de PPFC în cooperare cu Ministerul Educației și Cercetării, cu susținerea financiară a UNICEF, "Education Cannot Wait", Ministerului Afacerilor Externe al Germaniei, ca parte a unui parteneriat cu Consiliului Norvegian pentru Refugiați (NRC).


Începând cu luna mai 2022, în contextul crizei umanitare și a fluxului mare de copii refugiați, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării și NRC a fost lansată implementarea Programului BLP - un program de sprijin psihosocial axat pe îmbunătățirea stării de bine a copiilor trecuți prin evenimente traumatizante: sprijinirea în restabilirea sentimentului de normalitate și speranță, consolidarea capacității de a-și înțelege emoțiile, a le comunica și autoregla. BLP a fost implementat în 23 licee din mun. Chișinău, Bălți și Cahul, pentru peste 4000 copii. La fel au fost desfășurate mai multe instruiri și formări la nivel de țară, la care au fost instruiți 15 formatori naționali, 100 de formatori locali, precum și cca 200 de psihologi, cadre didactice și manageriale din municipiile Bălți, Cahul și Chișinău.